Tytuł pozycji:
Instrumenty zarządzania środowiskowego a problematyka emisji gazów cieplarnianych w sektorze transportu
W pierwszej części artykułu przeprowadzono statystyczną analizę dynamiki emisji dwutlenku węgla przez różne gałęzie transportu w krajach EU-28 w okresie 1990-2012. Ze względu na dominujący udział transportu drogowego w emisji gazów cieplarnianych przeprowadzono analizę porównawczą dynamiki tego zjawiska dla Polski i krajów EU-28, wskazującą na niepokojącą tendencję związaną z corocznym wzrostem udziału Polski w łącznej emisji zanieczyszczeń przypisanych krajom EU-28. Następnie przedstawiono wybrane instrumenty zarządzania środowiskowego, których implementacja może przyczynić się do redukcji emisji GHG przez sektor transportu. Zwrócono szczególną uwagę na instrumenty ekonomiczne, które określają cenę za prawo do zanieczyszczenia środowiska- systemy handlu pozwoleniami na emisję gazów cieplarnianych.
In the first part of this article a statistical analysis of the dynamics of carbon dioxide emissions by various modes of transport in the EU-28 in the period 1990-2012 was conducted. Due to the dominant share of road transport in greenhouse gas emissions the comparative analysis of the dynamics of this phenomenon in Poland and in EU-28 was carried out. It pointed at a worrying tendency associated with the annual increases in Poland's share in total EU's GHG emission from road transport. Next, the selected instruments of environmental management were presented, the implementation of which may contribute to the reduction of GHG emissions by the transport sector. Special attention was paid to economic instruments that determine the price for the right to environmental pollution - chosen trading systems for GHG emissions allowances.