Tytuł pozycji:
Analiza wpływu parametrów dwustopniowej obróbki cieplnej na strukturę i własności prętów ze stali C45 do zastosowań w konstrukcji półosi samochodowych
Aktualnie dąży się do tego, by materiały konstrukcyjne wykorzystywane w motoryzacji charakteryzowały się mniejszym ciężarem właściwym przy zachowaniu odpowiednio wysokich własności wytrzymałościowych, co wpływa na polepszenie ich własności użytkowych. Zastosowanie w konstrukcji pojazdu stali wielofazowych (np. stali typu TRIP), powinno przyczynić się do obniżenia jego masy, zwiększenia trwałości użytych elementów i wydłużenia czasu ich eksploatacji. W pracy przedstawiono analizę wpływu parametrów dwustopniowej obróbki cieplnej na strukturę i własności prętów do zastosowań w konstrukcji półosi samochodowych. Przedstawione badania stanowią jeden z pierwszych etapów badawczych dotyczących próby zastąpienia konwencjonalnych stali w gatunku C45, o strukturze ferryt-perlit, w konstrukcji półosi samochodowych, stalą z efektem TRIP o tym samym składzie chemicznym.
Currently, the aim is to ensure that the construction materials used in the automotive industry was characterized by a lower specific gravity while maintaining sufficiently high mechanical properties, what influences to enhance the quality of their functional properties. The use of the vehicle design the multiphase steels (eg TRIP steels), should help to reduce the weight, increase the stability of the components used and prolong their life. The analysis of influence the two-stage heat treatment process parameters on structure and properties wire rod made from C45 steel for use in construction of automotive drive shaft has been shown in the work. The study is one of the first stages of research on trying to replace conventional steel grade C45 with ferrite-pearlite structure, TRIP steel with the same chemical composition to construction of automotive drive half-shafts.