Tytuł pozycji:
Experimental and Numerical Study of Connection Subjected to Bending in Airfield Pavement
This paper presents results of analysis of Polymer Flexible Joint (PFJ) connection between concrete elements subjected to bending. Airfield concrete pavements are often subjected to high bending moments coming from plane loads. In order to properly design the pavements there is a necessity of testing elements constructed with PFJ. This paper presents both laboratory experimental and numerical results of specimens under bending load. There is shown PFJ stiffness, capacity and deformability values depending on type of specimen geometry. All tests concern PFJ made by PM type polymer. Several test results are presented and conclusions are drawn.
W pracy przedstawiono wyniki analizy numerycznej Polimerowego Złącza Podatnego (PZP) łączącego elementy betonowe poddane zginaniu. Wobec dużych obciążeń od kół samolotów nawierzchnie lotniskowe są często poddane znacznemu zginaniu. W celu ustalenia praktycznych wytycznych projektowych istnieje potrzeba gruntownego przebadania zachowania się PZP, dlatego praca prezentuje numeryczną oraz eksperymentalną analizę PZP poddanego zginaniu. Pokazano wpływ geometrii złącza na jego sztywność, nośność oraz maksymalną odkształcalność. Rozważono PZP wykonane za pomocą polimeru typu PM. Przedstawiono wyniki analiz oraz wyciągnięto wnioski.