Tytuł pozycji:
Drgania i hałas generowane przez hamulec tarczowy pojazdu szynowego
W pojazdach szynowych ze względu na coraz to większe prędkości jazdy prowadzi się prace nad udoskonalaniem układów hamulcowych tak, aby zatrzymanie pojazdu odbyło się na możliwie najkrótszej drodze hamowania. Niestabilność pracy wynika między innymi z występowania drgań na styku elementów ciernych, co wpływa na obniżenie sprawności procesu hamowania. W praktyce oznacza to, że podczas hamowania pojazdów występujący zmienny w czasie opór tarcia może być powodem nierównomiernego przebiegu procesu hamowania. Skutki tych zmian mogą objawić się w postaci drgań samowzbudnych. Celem artykułu jest przedstawienie wybranych modeli opisujących drgania hamulców oraz wyników badań wibroakustycznych tarczowego układu hamulcowego wagonu pasażerskiego.
Attempt to raise train speed involves application of greater braking power i.e. braking systems rapidly absorbing and dispersing stored heat energy. Work instability arises from the occurrence of vibrations on friction element, which affects the lower efficiency of the braking process. In practice, this means that, during braking the vehicles currently alternative at a time of friction resistance may cause uneven braking process. The effects of these changes can manifest in the form of vibrations the high amplitude of the input. The vibrations generated by the assemblies are moved per vehicle, which also adversely affects ride comfort. The purpose of this article is to present selected models to describe the vibrations of the brakes and the test results of research vibration of the disc brake system of the braking passenger car.