Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Ocena eksploatacyjna wybranej grupy zmodernizowanych wagonów pasażerskich

Tytuł:
Ocena eksploatacyjna wybranej grupy zmodernizowanych wagonów pasażerskich
Autorzy:
Belska, Katarzyna
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
niezawodność
wagon pasażerski
gotowość techniczna
metoda Monte Carlo
reliability
passenger carriage
technical availability
method Monte Carlo
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie  Pełny tekst  Link otwiera się w nowym oknie
Artykuł skupia się na ocenie zmodernizowanych wagonów pasażerskich eksploatowanych w ruchu dalekobieżnym. Autorka analizuje dokumentację techniczną oraz systemu utrzymania 90 zmodernizowanych wagonów pasażerskich, w oparciu o zestawienia uszkodzeń z lat 2018-2023 zgromadzonych przez drużyny konduktorskie i rewidentów taboru, wykorzystując metodę analizy drzewa niezdatności i symulacji Monte Carlo. Celem opracowania jest dostarczenie kompleksowej oceny eksploatacyjnej, żeby doprowadzić do poprawy niezawodności i dostępności wagonów pasażerskich. Służy to zapewnieniu bezpieczeństwa technicznego, kluczowego w kontekście udanej podróży koleją przy rosnącej liczbie pasażerów w Polsce. Uszkodzenia elementów pojazdu kolejowego są kategoryzowane na grupy błędów produkcji, eksploatacji, naprawy oraz przypisywane do danego podzespołu. Metoda analizy drzewa niezdatności (FTA) jest przedstawiona jako narzędzie wykorzystujące bramki logiczne Boole’a do reprezentowania zależności i prawdopodobieństwa niepożądanych zdarzeń. Ważność monitorowania i raportowania niezawodności jest podkreślana przez potrzebę ciągłości obsługi pasażerów, brak dostępnego zastępczego taboru oraz zgodności z normami. W artykule opisano i scharakteryzowano pod względem technicznym wagon pasażerski. Składa się on z zespołów, podzespołów i części, które można podzielić na pięć głównych kategorii w celu analizy. Opisany został także proces zbierania danych oraz liczba awarii w różnych kategoriach. Skonstruowane zostało drzewo błędów, a przyjęte założenia umożliwiły przeprowadzenie symulacji Monte Carlo. Wyniki obliczeń zostały zebrane w formie raportu i wybrano najsłabsze ogniwo, czyli system hamulca i układ przeciwpoślizgowy oraz opracowano wnioski na temat optymalizacji gromadzenia danych o uszkodzeniach i różnicach pomiędzy podmiotami naprawczymi.
The article focuses on the evaluation of modernized passenger cars used in long-distance traffic. The author analyzes the technical documentation and maintenance system of 90 modernized passenger cars, considering damage reports from 2018-2023 collected by conductor teams and rolling stock inspectors using the Fault Tree Analysis (FTA) method and the Monte Carlo simulation. The aim of the study is to provide a comprehensive operational assessment to improve the reliability and availability of passenger cars. The calculation results were gathered in the form of a report. Subsequently, the conducted vehicle analysis was summarized, the weakest link was selected – the brake system and the wheel slide protection system.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies