Tytuł pozycji:
Historia i perspektywy rozwoju systemu tramwaju towarowego
Zasadniczym celem referatu jest przedstawienie historycznych oraz istniejących uwarunkowań wdrażania systemów tramwaju towarowego oraz możliwości dalszego ich rozwoju. Omówiono warunki dotyczące współczesnego transportu towarów w obszarze miasta, głównie za pomocą samochodów ciężarowych. Taki transport prowadzi do narasta niekorzystnego odziaływania na środowisko w mieście poprzez kongestię, zanieczyszczenie powietrza i hałas. W referacie omówiono znane z historii przykłady systemów tramwaju towarowego (Drezno, Kislovodosk, Wrocław, Melbourne) oraz obecnie istniejące (Drezno i Zürich). Przedstawiono również próby i testy wprowadzenia systemów tramwaju towarowego w miastach takich jak Amsterdam, Wiedeń i Paryż. Omówiono specyficzne dla każdego z omawianych miast uwarunkowania tworzonego projektu i przesłanki, które kierowały próbami stworzenia systemu tramwajowego transportu towarów. Podano również możliwe kryteria analizy, jaką należałoby wykonać w celu sprawdzenia możliwości zastosowania systemu tramwaju towarowego.
The main objective of this paper is to present historical and existing conditions of implementation of current freight tram systems and possibilities of their further development. The paper depicts their present state regarding freight transport - mainly heavy goods transport - in urban areas. This kind of transportation leads to increase in its adverse impact on environment in the city by congestion, air pollution and noise. The paper discusses some examples of freight tram systems, both known from the history (Dresden, Kislovodosk, Wrocław, Melbourne) and current ones (Dresden and Zurich). It also shows the process of implementation and testing of the freight tram system in cities, such as Amsterdam, Vienna and Paris. It presents conditions of the project, specific for each of above mentioned cities, as well as reasons for creating the freight tram system. It also indicates possible criteria of an analysis that should be conducted to verify the possibility of freight tram system.