Tytuł pozycji:
Funkcja napięcia akumulatora kwasowego
W artykule przedstawiono cechy akumulatora kwasowo-ołowiowego mające wpływ na wartość napięcia na jego zaciskach w warunkach obciążenia prądowego. Wykazano, że zależności napięcia od każdego z determinujących je czynników: natężenia prądu rozładowania, temperatury i stopnia naładowania mogą być opisywane funkcjami liniowymi w szerokim zakresie zmienności tych czynników. W przypadku zależności napięcia od stanu naładowania akumulatora zastosowano także funkcję logarytmiczną. Zbudowano także matematyczne modele regresyjne (funkcje napięcia akumulatora) dwu- i trójwymiarowe. Dokonano oceny statystycznej poprawności opisu napięcia funkcją liniową w ograniczonym zakresie zmienności, przede wszystkim stopnia naładowania akumulatora (do około 0,5). Ograniczenia przyjęte dla funkcji liniowej nie pozwoliły na uwzględnienie jako zmiennej w modelu pojemności znamionowej akumulatora. Opracowana funkcja będzie (po jej uogólnieniu) wykorzystywana w opracowywanej metodzie diagnozowania silnika i układu rozruchowego.
The article presents the features of lead-acid battery having an impact on the value of the voltage at the terminals under the current discharging. It was shown that the dependences of the voltage on each of the factors that determine them: discharge current, temperature and charge level may be described using linear functions at a wide range of variation of these factors. In the case of the voltage depending on the battery status logarithmic function was used. There were also built two- and three-dimensional mathematical regression models (functions of the battery voltage). There was worked out a statistical evaluation of the accuracy of the description using a linear function of voltage in a limited range of variation, in particular the degree of battery charge (till about 0,5). Assumptions adopted for the linear function did not allowed to take as a variable in the model of the rated capacity of the battery. Developed function will (after its generalization) be used in the method being developed to diagnose the engine and the starter.