Tytuł pozycji:
The Use of Virtual Reality and 3D Models in Medicine and in the Training of Medical Students and Physicians
This article aims to show the role and potential of virtual reality (VR) technology and 3D models in medicine, with a special focus on their application in medical education and patient rehabilitation. Research is based on a review of the scientific literature and an analysis of a series of case studies, which encompasses the application of VR in various aspects of healthcare, from geriatric and oncological rehabilitation to surgical training for medical students and practising physicians. The findings indicate significant benefits of VR in medicine, such as improved coordination in the elderly, reduced pain and anxiety in paediatric and oncological patients, and improved efficiency and safety in surgical training. These effects are amplified by the ability to personalise exercises and the increased accessibility and affordability of these technologies. Furthermore, virtual reality offers a unique environment for simulating complex medical and surgical procedures, contributing to better preparation of medical students and young doctors for future clinical practice. In light of these findings, VR emerges as an innovative educational and therapeutic tool, with the potential to significantly improve medical practices and quality of healthcare.
Artykuł ma na celu przedstawienie roli i potencjału technologii wirtualnej rzeczywistości (VR) oraz modeli 3D w medycynie, ze szczególnym uwzględnieniem ich zastosowania w edukacji medycznej i rehabilitacji pacjentów. Badanie opiera się na przeglądzie literatury naukowej oraz analizie serii studiów przypadków, które obejmują zastosowanie VR w różnych aspektach opieki zdrowotnej – od rehabilitacji geriatrycznej i onkologicznej po szkolenia chirurgiczne dla studentów medycyny i praktykujących lekarzy. Wyniki wskazują na znaczące korzyści płynące z zastosowania VR w medycynie, takie jak poprawa koordynacji u osób starszych, redukcja bólu i lęku u pacjentów pediatrycznych i onkologicznych, a także wzrost efektywności i bezpieczeństwa w szkoleniach chirurgicznych. Efekty te są potęgowane przez możliwość personalizacji ćwiczeń oraz zwiększenie dostępności i przystępności tych technologii. Dodatkowo, wirtualna rzeczywistość oferuje unikalne środowisko do symulacji skomplikowanych procedur medycznych i chirurgicznych, co przyczynia się do lepszego przygotowania studentów medycyny i młodych lekarzy do przyszłej praktyki klinicznej. W świetle tych wyników, VR ujawnia się jako innowacyjne narzędzie edukacyjne i terapeutyczne, które ma potencjał do znacznego ulepszenia praktyk medycznych i jakości opieki zdrowotnej.