Tytuł pozycji:
Tramwajowe podstacje trakcyjne : wybrane problemy bezpieczeństwa ekologicznego w świetle oceny ich obciążeń
Tramwaj jest tym środkiem transportu, który nie wydziela spalin w miejscu eksploatacji. Energia elektryczna niezbędna do zasilania układu napędowego pozyskiwana jest w elektrowniach zawodowych i dostarczana przez system sieci elektroenergetycznych i specjalny podsystem trakcyjny do zasilania bezpośrednio elektrycznych pojazdów szynowych (tu tramwaje). Istotnym problemem, wynikającym ze znacznej zmienności prądów obciążenia trakcyjnego, jest dobór ilości zespołów prostownikowych dla podstacji trakcyjnych. Spowodowane jest to pewną niedoskonałością metod projektowych. W artykule przedstawiono wyniki badań obciążeń wybranych trakcyjnych podstacji tramwajowych. Zwrócono uwagę na rzeczywiście potrzebną ilość zespołów prostownikowych w odniesieniu do aktualnego obciążenia tych podstacji. Przedstawiono wyniki obliczeń obrazujących niektóre ekologiczne i finansowe skutki nadmiernego doposażenia badanych podstacji w zespoły prostownikowe.
The tram is such a means of transport which does not give off exhausts on the site of exploitation. The electricity needed to power the drive system is produced in power plants and supplied by the power grid system and a special traction subsystem to power directly electric rail vehicles (trams). An important issue arising from the significant variability of the traction load currents, is selection of the amount of rectifier units for traction substations. This is due to some imperfection of design methods. The article presents the results of selected traction tram substations loads testing. Attention has been paid to the actual required amount of rectifier units in relation to current load of these substations. The paper presents the results of calculations showing some ecological and financial consequences of excessive retrofitting of studied substations by rectifier units.