Tytuł pozycji:
Managing social protection for ex-combatants: evaluating effectiveness through КРІ methodology
The management of the ex-combatants’ social protection is analysed using the KPI methodology. For this analysis, five blocks of indicators are adapted: “input” - funding allocated to ex-combatants’ social protection; “output” - ex-combatants’ participation in social programs; “activity” - funding per recipient and final performance of social protection; “mechanism” - administrative efforts required to achieve the intended outcomes; “control” - effectiveness of ex-combatants’ social protection compared to other population groups. The methodology has been tested in Ukraine using a system of 28 indicators available in 2020-2023. The lowest efficiency is typical for input indicators, mainly support programs funding (0.153 in 2022), the highest values were observed for activities indicators (ranging from 0,609 to 0.871). However, the essential distance from maximum level of 1.0 is obvious for all indicators. This approach allows for identifying existing gaps and opportunities to improve public management of ex-combatants’ social protection.
Zarządzanie ochroną społeczną byłych kombatantów analizuje się przy użyciu metodyki KPI. Do tej analizy dostosowano pięć bloków wskaźników: „wkład” - środki przeznaczone na ochronę socjalną byłych kombatantów; „wynik” - udział byłych kombatantów w programach socjalnych; „działanie” - finansowanie na jednego beneficjenta i ostateczne wyniki ochrony socjalnej; „mechanizm” - działania administracyjne niezbędne do osiągnięcia zamierzonych rezultatów; „kontrola” - skuteczność ochrony socjalnej byłych kombatantów w porównaniu z innymi grupami ludności. Metodologia została przetestowana na Ukrainie przy użyciu systemu 28 wskaźników dostępnych w latach 2020-2023. Najniższa efektywność jest typowa dla wskaźników nakładów, głównie finansowania programów wsparcia (0,153 w 2022 r.), natomiast najwyższe wartości odnotowano dla wskaźników działań (od 0,609 do 0,871). Jednak w przypadku wszystkich wskaźników widoczna jest znaczna odległość od maksymalnego poziomu 1,0. Podejście to pozwala na identyfikację istniejących luk i możliwości poprawy zarządzania publicznego w zakresie ochrony socjalnej byłych kombatantów.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).