Tytuł pozycji:
Wpływ wybranych parametrów użytkowych lekkiego pojazdu dostawczego na emisję w rzeczywistej eksploatacji
W ostatnich czasach w ogólnoświatowej gospodarce panuje słuszny trend w zmniejszaniu negatywnego wpływu działalności człowieka na środowisko naturalne. W opinii wielu ludzi sektorem, mającym znaczący wpływ na emisję związków szkodliwych jest motoryzacja. Powszechnie znanych jest wiele metod zmniejszania negatywnego oddziaływania motoryzacji na środowisko. Ostatnimi czasy bardzo popularne jest promowanie eco-drivingu, czyli tzw. eko-jazdy. Jak twierdzą twórcy tego stylu jazdy, stosowanie w praktyce przez kierowców pewnych zasad powinno skutkować najmniejszym zużyciem paliwa, a jednocześnie w najmniejszym stopniu wpływać na zanieczyszczenie środowiska. Innym parametrem, mającym wpływ na emisję związków szkodliwych spalin z pojazdów jest ich obciążenie ładunkiem, co szczególnie dotyczy pojazdów dostawczych i ciężarowych. W niniejszym artykule podjęto próbę ilościowego wpływu obciążenia pojazdu na emisję związków szkodliwych spalin oraz na zużycie paliwa.
In recent times, the global economy there is a legitimate trend in reducing the negative impact of human activity on the environment. In the opinion of many people a industry sector, having a significant impact on the emission of harmful compounds is automotive . There are many well-known methods for reducing the negative environmental impact of automotive. Very popular in recent times is to promote eco – driving. As the developers claim that style of driving, the practical application of certain rules by drivers should result in the least fuel consumption, while the least impact on environmental pollution. Another parameter that affects the emission of harmful compounds from vehicle exhaust their load cargo, especially in the commercial vehicles and trucks. In this article the authors attempt to quantify the effect of vehicle load on the exhaust emission and on the fuel consumption.