Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Radon dosimetry - comparison of selected measurement methods

Tytuł:
Radon dosimetry - comparison of selected measurement methods
Autorzy:
Matusiak, Katarzyna
Oczkiewicz, Daria
Data publikacji:
2024
Słowa kluczowe:
radon dosimetry
Lucas chamber
TLD
track detectors
Język:
angielski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Material and Methods: Lucas chambers (scintillation method), thermoluminescent detectors (TLD) and track detectors (CR-39) were used. Air measurements were performed for two different locations: Czeladz (C) and Krakow (K). The measuring devices were placed in the basements for a specified time (30 days) and, in case of active detectors, additional measurements were performed in the exposure-reading mode. Results: For the Lucas chamber, single-day and seasonal measurements were done. For all detectors, results from the winter session (C: 657 ± 16 Bq/ m3, K: 825 ± 17 Bq/ m3), CR-39 (C: 138 ± 47 Bq/ m3, K: 72 ± 35 Bq/ m3) and TLD (C: 0.82 ± 0.04 mGy, K: 0.82 ± 0.08 mGy), autumn (C: Lucas chamber 1458 ± 19 Bg/ m3, CR-39 430 ± 92 Bq/ m3, TLD 0.21 ± 0.01 mGy) and spring (most readings at background level) were compared. Additionally, an attempt was made to convert the obtained radon concentrations into doses. Conclusion: Lucas chambers, designed for measurements in the exposure-reading mode, can also be used in long-term measurements. Both track and thermoluminescent detectors can be used for long-term measurements. More than one method may be required to obtain accurate measurement information. The results of measurements conducted in the seasonal mode indicate that the implementation of protective procedures, such as systematic ventilation, can contribute to a significant reduction in high radon concentrations.
Opracowanie rekordu ze środków MNiSW, umowa nr POPUL/SP/0154/2024/02 w ramach programu "Społeczna odpowiedzialność nauki II" - moduł: Popularyzacja nauki (2025).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies