Tytuł pozycji:
Energochłonność ogrzewania typowych budynków szkół z prefabrykatów
W pewnych okresach w Polsce istniała tendencja do budowy różnych budynków według projektów typowych i powtarzalnych. Szkoły wznoszone na podstawie takiej dokumentacji architektoniczno-budowlanej realizowane były zazwyczaj w różnych systemach budownictwa uprzemysłowionego, zwykle z prefabrykatów w technologii szkieletowej żelbetowej lub wielkiego bloku. Analizując własności cieplno-energetyczne budynków szkół rozważano czy ma to pośredni wpływ na zużycie ciepła do ich ogrzewana. Oczywiście nie można stwierdzić, że typizacja projektowania i nazywane uprzemysłowionymi technologie realizacji budynków są czymś negatywnym dla energochłonności ich ogrzewania. Zaobserwowano jednak, że niektóre tego rodzaju budynki charakteryzują się zwiększonym zużyciem ciepła do ogrzewania pomieszczeń w stosunku do obiektów zrealizowanych w technologiach tradycyjnych i na podstawie projektów indywidualnych.
In certain periods in Poland there was a tendency to build different buildings according to typical and repeatable designs. Schools built on the basis of this kind of architectural-construction design were usually realised in different systems of building industry, often they were made of prefabricated units in skeleton, reinforced concrete technology or large blocks. During analysis of thermal - power engineering properties of school buildings, it was also considered if perhaps that has an indirect influence on heat consumption for their heating systems. Of course, it cannot be stated, that design typification and the technologies applied for buildings realisation, called industrial, have negative influence on their heating systems energy absorption. However, it was observed, that some of these buildings are characterized by increased heat consumption for heating system in relation to objects realised in traditional technologies and on the basis of individual designs.