Tytuł pozycji:
Wpływ rodzaju nawierzchni drogowej i obciążeń dynamicznych od pojazdów na poziom drgań powierzchniowych propagowanych do otoczenia
W artykule analizowany jest wpływ rodzaju nawierzchni drogowej oraz obciążenia dynamicznego od pojazdów na poziom drgań propagowanych do otoczenia. Pomiary przyspieszeń drgań realizowano w czterech lokalizacjach pomiarowych w bezpośrednim sąsiedztwie dróg z jezdniami o nawierzchniach: bitumicznej, betonowej, brukowej oraz drogi gruntowej o nawierzchni żwirowej. Obciążenie dynamiczne od pojazdów analizowano w trzech grupach: samochody osobowe i dostawcze o masie całkowitej do 3.5 t, samochody ciężarowe o masie całkowitej powyżej 3.5 t oraz dodatkowo autobusy. Analiza wpływu wyżej wymienionych czynników na poziom drgań generowanych do otoczenia jest prowadzona w oparciu o maksymalne wartości przyspieszeń drgań.
The paper analyzes the interaction between the type of road surface, dynamic vehicle loads and the level of vibration propagated to the environment. Measurements of vibrations have been carried out in four measurement locations in the immediate vicinity of roads with the following pavements: asphalt, concrete, boulder, and a dirt road with a gravel surface. The dynamic load from vehicles was analyzed in three groups: for cars and delivery trucks with a total weight of up to 3.5 tonnes; for trucks with a total mass exceeding 3.5 tonnes and, additionally, for buses. The analysis of the influence of the above mentioned factors on the level of traffic-generated vibrations propagated to the environment is conducted on the basis of maximum values of vibration accelerations.