Tytuł pozycji:
Analiza zachowań transportowych mieszkańców gminy Wieliczka i gmin ościennych w dojazdach do Krakowa - część II
Tematem artykułu jest analiza zachowań transportowych mieszkańców gminy Wieliczka i gmin ościennych w dojazdach do Krakowa. Badanie obejmowało obszar powiatu wielickiego, a dokładniej gmin: Wieliczka, Biskupice, Niepołomice oraz Gdów. Dynamiczny rozwój badanego terenu sprawia, że zrozumienie preferencji transportowych mieszkańców staje się kluczowe. Problemem badawczym było określenie zachowań transportowych mieszkańców przedmiotowego obszaru celem identyfikacji możliwości poprawy funkcjonowania systemu komunikacyjnego w tym regionie. Przyjęto dwie hipotezy badawcze. W pierwszej z nich uznano, iż mieszkańcy krytycznie oceniają jakość komunikacji w dojazdach do Krakowa, natomiast w drugiej założono, że głównym problemem mieszkańców jest zatłoczenie drogowe występujące w badanym obszarze. W części I artykułu (TMiR nr 5/2024) przedstawiono charakterystykę regionu oraz jego mieszkańców na podstawie danych statystycznych. Opisano infrastrukturę transportową, generatory ruchu, publiczny transport zbiorowy oraz społeczno-gospodarcze powiązania Wieliczki z Krakowem. Omówiona została metodyka badań, projekt kwestionariusza oraz sposoby gromadzenia danych. Na podstawie pytań metryczkowych dokonano charakterystyki respondentów. Do celów badawczych posłużono się kwestionariuszem wypełnionym przez 520 mieszkańców prezentowanego regionu. Odpowiedzi zbierano metodą internetową, poprzez zamieszczenie kwestionariusza ankietowego w witrynie Facebook oraz metodą face to face. W części II dokonano szczegółowej interpretacji wyników badania z wyszczególnieniem na każde pytanie. Przeanalizowano, jakie czynniki mają wpływ na wybór środka transportu, oraz zaproponowano rozwiązania mogące przyczynić się do poprawy funkcjonowania systemu transportowego w badanych gminach. Wyniki analizy sugerują, iż spośród badanego terenu obszary peryferyjne - położone najdalej od Krakowa - są gorzej skomunikowane z Krakowem niż miasto Wieliczka. Częściowo potwierdzone zostały obydwie hipotezy badawcze. Pierwsza z nich ze względu na krytyczną, ale pozytywną, ocenę środka transportu pociąg, natomiast druga z powodu koncentracji kongestii na drodze wyjazdowej z Wieliczki do Krakowa, a nie na całym obszarze. Na podstawie przeprowadzonej analizy danych wskazano istotne aspekty wymagające uwagi w dalszym planowaniu optymalnego systemu transportowego w regionie. Umożliwi to opracowanie skutecznych strategii poprawy jakości podróży mieszkańców oraz minimalizację negatywnego wpływu na środowisko.
The subject of the article is the analysis of transport behaviour of residents of the Wieliczka commune and neighbouring communes when commuting to Kraków. The study covered the area of the Wieliczka Poviat, and more specifically the communes: Wieliczka, Biskupice, Niepołomice and Gdów. The dynamic development of the study area makes understanding the transport preferences of residents crucial. The research problem was to determine the transport behaviour of the inhabitants of the subject area in order to identify opportunities to improve the functioning of the communication system in this region. Two research hypotheses were adopted. In the first one, it was concluded that residents critically assess the quality of communication in commuting to Kraków, while in the second one, it was assumed that the main problem of residents is road congestion in the studied area. The part I presents the characteristics of the region and its inhabitants based on statistical data. Transport infrastructure, traffic generators, public transport and socio-economic connections between Wieliczka and Kraków are described. The research methodology, questionnaire design and data collection methods were discussed. Respondents were characterized based on their personal details. For research purposes, a questionnaire completed by 520 inhabitants of the presented region was used. The answers were collected online, by posting the survey questionnaire on Facebook, and face-to-face. A detailed interpretation of the study results was made, detailing each question. It was analysed what factors influence the choice of means of transport and solutions were proposed that could contribute to improving the functioning of the transport system in the surveyed communes. W części II (TMiR nr 7/2024) dokonano The results of the analysis suggest that the peripheral areas of the studied area - those located furthest from Kraków - have worse connections with Kraków than the city of Wieliczka. Both research hypotheses were partially confirmed. The first one was due to the critical but positive assessment of the train mode of transport, while the second one was due to the concentration of congestion on the exit road from Wieliczka to Kraków, and not in the entire area. Based on the data analysis, important aspects requiring attention in further planning of the optimal transport system in the region were identified. This will enable the development of effective strategies to improve the quality of residents’ travel and minimize the negative impact on the environment.