Tytuł pozycji:
Wybrane metody modelowania dynamicznie wydzielanych pasów autobusowych
Dynamicznie Wydzielany Pas Autobusowy (DPA) może stanowić uzupełnienie powszechnie znanych pasów autobusowych. Dzięki swojej specyfice DPA może zostać zastosowany na odcinkach, na których natężenie ruchu autobusów nie uzasadnia wprowadzenia pasa wydzielonego na stałe. Ocena potencjalnych korzyści DPA wymaga jednak przeprowadzenia szeregu analiz, dzięki którym określone zostaną warunki stosowania nowego rozwiązania. Wykorzystując modele ruchu, jesteśmy w stanie przeanalizować wprowadzenie dynamicznie wydzielanego pasa ruchu oraz ocenić jego efektywność i porównać go z innymi formami priorytetowania. Artykuł przedstawia główne założenia i ograniczenia związane z wykorzystaniem poszczególnych modeli ruchu. W literaturze można spotkać różne podejścia do sposobów modelowania ruchu. Część autorów w swoich pracach korzysta z modeli analitycznych, które mogą znaleźć zastosowanie na etapie wprowadzania koncepcji dynamicznie wydzielanego pasa. Modele mikrosymulacyjne ruchu wykazują więcej zalet. Umożliwiają przeprowadzenie symulacji uwzględniającej wiele czynników jednocześnie. Jednak niezależnie od zastosowanego oprogramowania wymagają dużego nakładu pracy, biorąc pod uwagę nie tylko proces budowy i kalibracji modelu, ale również potrzebę opracowania dodatkowego modułu symulującego pracę systemu DPA.
Dynamic bus lane (DBL) could be used as a complementary solution for the separated bus lanes. DBL are usually applied on sections, where bus traffic flow doesn’t justify implementation of a typical, separated bus lane. Assessment of the potential benefits of the DPA requires a series of analytical analyzes. Common approach is based on traffic models, which are used to estimate DBL effectiveness and evaluate its comparison with other forms of prioritization for public transport. The paper presents main assumptions and limitations associated with application of various traffic models. In the literature different approaches to traffic modeling methods are to be found – some authors use analytical models, others work with microsimulation traffic models, which were considered more appropriate for presented topic. They allow to take into consideration many factors and model impact of different scenarios during simulation process.