Tytuł pozycji:
Eksperymentalne badania wpływu spoilera na aerodynamiczne obciążenie skrzydła samolotu
W obecnie użytkowanych samolotach do sterowania obciążeniem skrzydła, w fazie lądowania lub w trakcie gwałtownego podmuchu powietrza, stosowane są spoilery. W niniejszej pracy przedstawiono wyniki eksperymentalnych badań, wpływu wychylenia spoilera na zmianę rozkładu aerodynamicznego obciążenia skrzydła. Do badań wykorzystano model półskrzydła samolotu. Obciążenie aerodynamiczne modelu mierzone było przez dwie wagi aerodynamiczne, umieszczone u jego podstawy, oraz osiem mostków tensometrycznych, naklejonych wzdłuż rozpiętości półskrzydła. Ponadto, w dwóch wybranych przekrojach, dokonywano pomiaru rozkładu ciśnienia na powierzchni zewnętrznej modelu wzdłuż cięciw skrzydła. Badania zrealizowano w ramach projektu europejskiego STARLET.
In contemporary aircrafts to wing load control, during its landing phase or sudden gusts the spoilers are used. This paper presents, the results of experimental studies of the effect of spoiler deflection, on the wing load distribution along its span. The study was carried out on the semi-half aircraft wing model. The aerodynamics loads were measured by two aerodynamic balances placed at the model base, and by eight strain gauge bridges, distributed along its span. Moreover, in the two selected wing cross sections, the pressure distributions on the outer wing surface, along the wing chords, were measured. Presented research work was carried out within the framework of the European project STARLET.