Tytuł pozycji:
Ewolucja pojęcia jakości w świetle nowych architektur sieciowych i modeli świadczenia usług
Niniejszy artykuł omawia wybrane zagadnienia dotyczące modelowania jakości usług telekomunikacyjnych. Autorzy przedstawiają podstawowe definicje jakości w oparciu o kluczowe dokumenty standaryzacyjne. Zauważają przy tym zmieniające się podejście do opisu jakości usług, które coraz częściej bierze pod uwagę nie tylko punkt widzenia dostawcy usług czy operatora sieci, ale również ocenę użytkownika. Autorzy omówili przykłady modeli jakości. Zwrócono również uwagę na trendy w rozwoju usług i potrzebę nowych metod pomiaru i oceny ich jakości.
The paper discusses the selected telecommunication service quality modeling issues. The authors present the definitions of the quality according to key standardization documents. They pay attention to the change in attitude to the service quality description which not only takes into account the provider’s or operator’s point view, but user’s perception too. The authors discussed the examples of service quality models. They also payed attention to trends in service development and new demand for measurement methods and service quality assessment.