Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Glosa do wyroku Sądu Najwyższego z dnia 15 listopada 2017 r, sygn. IV KK 293/17*), w sprawie pojęcia „sprowadzenie niebezpieczeństwa w ruchu drogowym”

Tytuł:
Glosa do wyroku Sądu Najwyższego z dnia 15 listopada 2017 r, sygn. IV KK 293/17*), w sprawie pojęcia „sprowadzenie niebezpieczeństwa w ruchu drogowym”
Autorzy:
Pawelec, Kazimierz J.
Data publikacji:
2019
Słowa kluczowe:
bezpieczeństwo ruchu drogowego
zasady bezpieczeństwa
sprowadzenie niebezpieczeństwa
zagrożenia bezpieczeństwa ruchu
zagrożenia w ruchu drogowym
road traffic safety
public hazard
road safety rules
road traffic hazards
catastrophe hazard
Język:
polski
Dostawca treści:
BazTech
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Głosowane orzeczenie, które powinno spotkać się z aprobatą, porusza kwestę sprowadzenia niebezpieczeństwa dla innych uczestników ruchu drogowego. Sprowadza się do problematyki związanej z narażeniem na niebezpieczeństwo określone w art. 160 k.k., które to niebezpieczeństwo musi być konkretne i realne. Przy ocenie tego niebezpieczeństwa nie może być stosowany jakikolwiek formalizm czy automatyzm, ograniczający się do stwierdzenia naruszenia zasad bezpieczeństwa lub szczegółowych przepisów prawa o ruchu drogowym. Głosowane orzeczenie skłania do refleksji ogólniejszych, a związanych z obserwacją współczesnego ruchu drogowego. Obserwacja ta dostarcza przykładów zupełnie nieracjonalnych zachowań uczestników ruchu, stwarzających niebezpieczeństwo zaistnienia wypadków drogowych, wykraczających poza zakres wykroczenia spowodowania zagrożenia w ruchu drogowym. Dlatego, zdaniem autora, warto rozważyć nowelizacje przepisów Kodeksu karnego, które powinny penalizować nie tylko sprowadzenie niebezpieczeństwa katastrofy, ale również wypadku drogowego. Nadto, warto rozważyć, czy zasady bezpieczeństwa ruchu nie powinny być stosowane na wszystkich drogach, a nie tylko tych wymienionych w przepisach prawa o ruchu drogowym.
The judgement in question, which should receive approval, deals with the issue of provoking a hazard to other participants of road traffic. It concerns the problems of exposure to a threat defined in Art. 160 of the Penal Code, which threat must be tangible and real. The assessment of this threat must be free of formalism or automatism, reduced to the statement of violation of the safety principles or traffic law specific provisions. The judgement in question prompts more general reflections based on the observation of the contemporary road traffic. This observation provides examples of completely irrational behaviour of traffic participants that cause the danger of road accidents beyond the range of offence of causing a threat in road traffic. This has led the present author to an opinion that it is worthwhile to revise the Penal Code provisions which should penalize not only causing the hazard of catastrophe, but also a road accident. Moreover, the question whether traffic safety principles should not be applied to all roads rather than only those specified in the traffic law provisions is also worth considering.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies