Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Alexandra Exter theatre and Ukrainian scenography in the 1910s and 1920s

Tytuł:
Alexandra Exter theatre and Ukrainian scenography in the 1910s and 1920s
Autorzy:
Valentyna Chechyk
Tematy:
Ukrainian avant-garde scenography
form and colour experiments
theatre artist
decoration system by Alexandra Exter
Język:
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article is devoted to developing Alexandra Exter's system of decorations on the stages of Ukrainian theatres. The principles of stage design, discovered by Exter in the Moscow productions of Famira Kifared (1916), Salome (1917), and others, were viewed and shared as a specific methodology among Kyiv and Odesa artists in the Ukrainian Soviet Republic. The article focuses on scenographic projects of the Ukrainian theatrical avant-garde paradigmatic figures – Vadym Meller, Anatol Petrytsky, and Oleksandr Khvostenko-Khvostov. The early Isaac Rabinovich and Vadym Meller were in the circle of Ukrainian adherents, too. Mykhailo Andriienko-Nechytailo, Mykola Sokolov, and many others considered themselves students and followers of Exter in Kyiv. Their stage experience at the turn of the 1910s – 1920s marked the decisive transition of Ukrainian scenography to volumetric-plastic spatial structures that reflected, supported, and contributed to the development of stage action.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies