Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

LITERARHISTORISCHES VERSTEHEN AUF GRUNDLAGE DER INTERDISKURSANALYSE FÖRDERN? DIDAKTISCHE ÜBERLEGUNGEN ZUM TEXT-KONTEXT-PROBLEM

Tytuł:
LITERARHISTORISCHES VERSTEHEN AUF GRUNDLAGE DER INTERDISKURSANALYSE FÖRDERN? DIDAKTISCHE ÜBERLEGUNGEN ZUM TEXT-KONTEXT-PROBLEM
Promoting literary historical understanding on the basis of inter-discourse analysis? Didactical considerations on the text-context-problem
Autorzy:
Kónya-Jobs Nathalie
Tematy:
INTER-DISCOURSE ANALYSIS
LITERARY THEORY
GERMAN-LANGUAGE LITERATURE
TEACHER TRAINING
Język:
niemiecki
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
In view of a crisis in literary history education in German-speaking schools and universities, which can also be proven with empirical findings, the article endeavours to examine inter-discourse analysis as an alternative basis for didactics of literary history. For this purpose, it critically discusses humanities and didactic objections to a literary-historical and literary-pedagogical recourse to inter-discourse analysis – including the relationship of the approach to the text-context-problem and the accusation of the marginalization of the individual text. As an interim result, the basic features of the knowledge-poetic-interdiscursive method of didactics of literary history are presented. The article then offers insights into the results of a large-scale empirical training experiment with student teachers, in which the interdiscursive approach was systematically compared with three established teaching methods with regard to effect sizes of literary-historical understanding. The findings allow conclusions to be drawn as to what extent a didactic approach to the literary history based on historical-generative inter-discourse analysis can and should be further developed conceptually, evaluated formatively and established at secondary schools, universities and in teacher training.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies