Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

CHARAKTERISTICKÉ TÓNOVÉ MNOŽINY AKO ZJEDNOCUJÚCI ELEMENT KLAVÍRNYCH IMPRESIÍ TADEÁŠA SALVU

Tytuł:
CHARAKTERISTICKÉ TÓNOVÉ MNOŽINY AKO ZJEDNOCUJÚCI ELEMENT KLAVÍRNYCH IMPRESIÍ TADEÁŠA SALVU
Characteristic Pc-sets as a unifying element of Tadeáš Salva’s Piano impressions
Autorzy:
Štúň Marián
Tematy:
FORTE ANALYSIS
TADEÁŠ SALVA
ATONALITY
HARMONIC STRUCTURE
CHARACTERISTIC CHORDS
Język:
słowacki
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The set of miniatures Piano Impressions by Tadeáš Salva (1937 – 1995) was composed during a short period of the composer’s inspiration by Schönberg’s atonality. The presented paper examines the harmonic frame of the work based on set analysis. The analysis demonstrated the use of specific pitch-class sets, which the composer developed and applied in a variety of vertical and horizontal forms. Pc-sets 3-5, 3-8 and 3-9 are used in the work both as constituents of higher supersets and also as separate harmonic units, in their own way substituting traditional consonant triads. Together with the set 2-1 (semitone interval) and 3-11 (major/minor triad) they form the harmonic basis of the work. The study deals with the application of their specific forms (transposition and inversion) and examines the validity of the hypothesis about their unifying function of the composition as a cycle.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies