Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

BRATISLAVA AS A CULTURAL BORDERLAND IN THE DANUBIAN NARRATIVES OF PATRICK LEIGH FERMOR AND CLAUDIO MAGRIS

Tytuł:
BRATISLAVA AS A CULTURAL BORDERLAND IN THE DANUBIAN NARRATIVES OF PATRICK LEIGH FERMOR AND CLAUDIO MAGRIS
Autorzy:
Sabatos Charles
Tematy:
LEIGH FERMOR PATRICK
MAGRIS CLAUDIO
AUTOFICTION
BRATISLAVA
LITERATURE
DANUBE
Język:
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This article examines the Danube as a site of cultural memory and exploration, focusing on the descriptions of Bratislava as seen by British travel writer Patrick Leigh Fermor in A Time of Gifts (1977) and Italian literary scholar Claudio Magris in Danubio (1986; Danube , 1989). For both Leigh Fermor, who saw it in the 1930s, and Magris, who visited the city in the 1980s, Bratislava serves as a border between the familiar West and the exotic East, and as a site of nostalgia for what Magris describes as “a multiple and supranational culture [koiné]”. When seen in relation to the debate over Central European identity in the 1980s, both narratives look to the Slovak capital’s multilingual past as a sign of its “margin centric” history, but Leigh Fermor’s trilogy has largely been overlooked by theorists of Danubian culture, while Magris has been accused of complicity with the forces of oppression (from Habsburg to Communist) described in his work.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies