Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

SVETLO A FARBA

Tytuł:
SVETLO A FARBA
Light and colour
Autorzy:
Scala Andre
Tematy:
LIGHT
COLOUR
FORM
ENGRAVING
NEWTON
GOETHE
KUPKA
DELAUNAY ROBERT
Język:
słowacki
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Philosophy and visual arts seemed to agree: from an intelligible point of view, colours are submitted to the light despite the sensible fact that no light is visible without colour. The colour is submitted to the drawing as secondary qualities are to primary ones; colours are unable to create forms or figures. When Newton discovered that white differs from other colours, the latter achieved a new status especially in visual arts: they achieved a certain freedom from drawing. A long time after Newton, Kupka came. But between Newton and Kupka, Goethe wrote his Theory of colours and criticized Newton’s indifference to the visual experience. According to Goethe, colours are produced by the world itself, i.e. by a certain degree of turbidity in the air. So colours are no more obliged to give credit to the drawing as a paradigm of the forms. As Robert Delaunay says, colours create forms.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies