Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Polska recepcja niemieckiej myśli pedagogicznej w pierwszej połowie XIX wieku

Tytuł:
Polska recepcja niemieckiej myśli pedagogicznej w pierwszej połowie XIX wieku
Polish Reception of German Pedagogical Thought in the First Half of the 19th Century
Autorzy:
Jan Wnęk
Tematy:
pedagogy
education
school
educator
translation
Germany
Poland
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
As a result of the fall of the Polish state Poles were deprived of any influence on the official school system. School became a political instrument of the occupying country’s authorities. In this difficult period of national captivity, the pedagogical ideas of the most outstanding representatives of German pedagogical thought were propagated on Polish territory. Polish educators traveled in Germany to become acquainted with the activity of pedagogical institutes there and attempted to transfer their methods of work onto the Polish soil. An excellent way to popularize the ideas of German educators was translating their writings into Polish. In the first half of the 19th century the Polish public could read in their native Polish tongue the then most popular works of such German authors as Campe, Niemeyer and Kant. Some of the translations were published (and commented upon) in journals. Polish educators used the German pedagogical literature critically, adapting the views of German authors to the Polish conditions.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies