Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Opisac filmikowanie. „Eulalia” jako ekfraza filmiku „Napad na stacji”)

Tytuł:
Opisac filmikowanie. „Eulalia” jako ekfraza filmiku „Napad na stacji”)
DESCRIBING AMATEUR SHORT FILM MAKING. “EULALIA” AS AN EKPHRASIS OF THE SHORT MOVIE “NAPAD NA STACJI” (“ASSAULT AT THE STATION”)
Autorzy:
Izabela Tomczyk
Tematy:
MIRON BIALOSZEWSKI
BIALOSZEWSKI’S “EULALIA”
SHORT MOVIE “ASSAULT AT THE STATION”
EKPHRASIS
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The text attempts at an interpretation of Miron Bialoszewski’s prose Eulalia. The title heroine is a doll, a mannequin, which Bialoszewski’s friend Adriana Buraczewska made of paper mass and colourfull pieces of cloth. Eulalia appears in Bialoszewski’s few movies, i.e. short silent films produced in Bialoszewski’s flat in Warsaw district of Zoliborz. The story in question is the only one in Ada and Roman Klewin’s creativity, which the poet exclusively devoted to filming. Starting from the meaning of the heroine (“Eulalia” is the one who is distinguished as having the values of a speaker), the author tries to prove that the piece is an ekphrasis of a silent movie. Exploring the rich ekphrasis-researching tools, the author choose the approach proposed by Jan Elsner. It allows for an examination of the relationship between the word and the picture as well as adds the problems of movie and look into its considerations.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies