Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

A. A. L. / A. L. L. ALEBO ADA (ČASŤ I.)

Tytuł:
A. A. L. / A. L. L. ALEBO ADA (ČASŤ I.)
A. A. L. / A. L. L. or Ada (Part I)
Autorzy:
Mitášová Monika
Tematy:
AUTOMATIC ENGINES
ALGORITHM
DIAGRAM
TYPOLOGY OF SKETCHES
AUGUSTA ADA
Język:
słowacki
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
This paper is composed of two parts. The first one deals with the question of modes of depiction (notations, diagrams, algorithms, sketches) related to the scientific and artistic study of natural and cultural systemic phenomena, dynamic systems and open systems, including extra-systemic phenomena, singularity, and a chance. The question is how system-related scientific and artistic modes of depiction inspire each other? The second part of this paper tackles a question of scientific and artistic imagination in the concept of poetic science (Augusta Ada, Lady Lovelace). This first part traces answers to the questions mentioned above in Ada Lovelace‘s education, study and work preceding her translation and interpretation of Babbage‘s Analytical engine. The number of her diagrammatic notes also included a first known (computer) algorithm. At that time, landscape painters studied scientific diagrams of atmospheric phenomena (rainbow, clouds, light reflection and refraction etc.) and developed specific approaches to sketching and notating air motion and light changes in the Earth‘s atmosphere that are associated with weather and climate and transformed them in accordance with their painting programs. This process is traced in sketches, paintings and texts of landscape painters Constable, Turner and Ruskin. Ruskin‘s typology of sketches concludes this part by referring to his drawings, paintings, and daguerreotypes. This first part aims to offer an introductory differentiation of possible and actual relations between scientific and artistic depictions introducing notations, diagrams, and algorithms in comparison with three of Ruskin‘s types of sketches: 1) experimental, 2) determinant, 3) commemorative.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies