Tytuł pozycji:
Kulturowe uwarunkowania zarządzania przedsiębiorstwem społecznym
Z uwagi na rolę, jaką przedsiębiorstwa społeczne pełnią w gospodarce, kluczowe staje się nie tylko uzyskiwanie przez nie choćby minimalnej efektywności ekonomicznej, ale także identyfikowanie czynników, które sprzyjają budowaniu przewagi konkurencyjnej. Jednym z takich czynników jest kultura organizacyjna, która – chociaż zjawisko przedsiębiorczości społecznej w ostatnich latach cieszy się dużym zainteresowaniem ze strony badaczy – wydaje się wciąż pomijana. Celem artykułu jest synteza dotychczasowego dorobku naukowego dotyczącego kultury organizacyjnej przedsiębiorstw społecznych oraz próba wskazania jej wyróżników. Dokonany przez autorkę niniejszego opracowania przegląd literatury przedmiotu pozwolił na identyfikację siedmiu wyróżników kultury organizacyjnej przedsiębiorstw społecznych, do których należą: ograniczenia efektywności, specyficzne wartości, społeczne zakorzenienie, tarcia pomiędzy wartościami, czynnik ludzki, relacje z interesariuszami oraz odpowiedzialność społeczna.
Due to the important role that social enterprises play in the economy, not only it is necessary for them to achieve the minimum economic efficiency, but also to identify which factors translate into creating most sustainable competitive advantage. Although research on social entrepreneurship has been expanding in recent years, the literature regarding organisational culture of social enterprises is still limited. Therefore, the aim of this paper is to synthesize the current scientific knowledge on organisational culture of social enterprises and an attempt to identify its distinct characteristics. The literature review allowed the identification of the latter, being: effectiveness constraints, specific values, rooting in local communities, value tensions, human factor, managing stakeholders relationships, and social responsibility.