Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Nie! Dla możliwości zestrzelenia samolotu pasażerskiego uprowadzonego przez terrorystów, czyli o zakresie swobody państwa w wojnie z terroryzmem

Tytuł:
Nie! Dla możliwości zestrzelenia samolotu pasażerskiego uprowadzonego przez terrorystów, czyli o zakresie swobody państwa w wojnie z terroryzmem
NO AGAINST SHOOTING DOWN A CIVILIAN AIRCRAFT HIJACKED BY TERRORISTS
Autorzy:
Magdalena Glanc
Tematy:
SHOOTING DOWN HIJACKED AIRCRAFT
WAR AGAINST TERRORISM
THE STATE OF LAW
CONSTITUTIONAL COURT JUDGMENT
CIVILIAN AIRCRAFT HIJACKED BY TERRORISTS
PRINCIPLE OF TRUST
PRINCIPLE OF PROPORTIONALITY OF STATE ACTION
CIVIL RIGHTS IN WAR AGAINST TERRORISM
TICKING-BOMB SCENARIO
AIRPLANES AS WEAPON
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The paper comments on the judgment of the Polish Constitutional Court which established that the provision giving the State the competence to shoot down a civilian aircraft that had been hijacked by terrorists (Article 122a of the Aviation Law) is contrary to the Constitution of the Republic of Poland, precisely to its Art. 2, Art. 30 and Art. 38 in conjunction with Art. 31 section 3. The paper expands the problem analysis presented by the Constitutional Court and tries to answer the question whether any limitations of the protection of citizens’ rights and liberties in war against terrorism can be appointed by the State for the sake of greater security and safety and if that is the case — to what extent it is allowed. The author argues that the aforementioned regulation could have led to the transformation of the war against terrorism into a total war. Until the event of the September 11th, 2001 hijacking of an aircraft has never been used by terrorists as weapons for mass destruction. This has brought a new set of issues to attention, especially for the State, that is in the first place responsible for providing safety and security for the society and that claims the monopoly of the legitimate use of force. The author’s reflexion is based on a comprehensive view of the protection of passengers, the air navigation infrastructure and also deals with rules governing execution of power in the State being the state of law and the need to respect the principle of trust that citizens maintain in the State and its law.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies