Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

„BARBARIZMUS“ V KONTEXTE ŠTRUKTURÁLNYCH, ESTETICKÝCH A INTERPRETAČNÝCH ASPEKTOV HUDBY BÉLU BARTÓKA

Tytuł:
„BARBARIZMUS“ V KONTEXTE ŠTRUKTURÁLNYCH, ESTETICKÝCH A INTERPRETAČNÝCH ASPEKTOV HUDBY BÉLU BARTÓKA
“Barbarism” in the context of the structural, aesthetic, and performance aspects of Béla Bartók’s music
Autorzy:
Štefková Markéta
Tematy:
BARBARISM
VITALISM
BARTÓK BÉLA
GRIEG EDVARD
PERFORMANCE
Język:
słowacki
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The oeuvre of Béla Bartók (1881–1945) includes a group of compositions usually labelled as “barbarian”. This study focuses on the delineation of the characteristic structural features and aesthetic ideals of this “barbarism”. It examines the various contexts tied to Bartók’s personality. At the time when his personal style was evolving in around 1910, he was significantly influenced by stylizations of authentic Norwegian folklore in the late works of Edvard Grieg (1843–1907). This study aims to point out that “barbarism”, a term with mostly negative connotations, is not very suitable word for the stylistic orientation in Bartók’s musical oeuvre that was primarily inspired by archaic peasant folk dance music. In addition, it investigates the consequences and impacts of the theory of the “barbarian character” of Bartók’s music on its performance.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies