Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Stopy Barbary Radziwiłłowny

Tytuł:
Stopy Barbary Radziwiłłowny
THE FEET OF BARBARA RADZIWIŁŁ
Autorzy:
Joanna M. Sosnowska
Tematy:
Józef Simmler
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The history of art is full of examples proving that reciprocated feelings were a factor stimulating artistic creativity. In his painting Death of Barbara Radziwiłówna Józef Simmler disclosed the feet of a dying woman - the painter was looking at his wife who acted as a model. This canvas was part of Victorian ambience, characteristic for an epoch when bourgeois morality concealed sexuality but did not obliterate it; sexuality expanded in assorted forms, today difficult to capture and hidden under various cotsumes. An academic, formalistic and historical discourse dimmed the subjectivity of this painting, The fact that it immediately became public property also contributed to this approach. The private sphere became dominated by its historical counterpart, in which the queen’s naked feet became meaningless. The work was extracted from concrete social space, in which art had for centuries a certain place in the history of art, whose formative element was the public collection/musem. This was the onset of the discourse on modernity.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies