Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

KATEGÓRIA CITOVOSTI A JEJ TEMATICKO-MOTIVICKÝ REPERTOÁR V DEBUTE PAVLA VILIKOVSKÉHO CITOVÁ VÝCHOVA V MARCI

Tytuł:
KATEGÓRIA CITOVOSTI A JEJ TEMATICKO-MOTIVICKÝ REPERTOÁR V DEBUTE PAVLA VILIKOVSKÉHO CITOVÁ VÝCHOVA V MARCI
Category of sensibility and its catalogue of themes and motifs in Pavel Vilikovský´s debut book Sentimental Education in March
Autorzy:
Mravcová Vladimíra
Tematy:
VILIKOVSKÝ PAVEL
SENTIMENTAL EDUCATION
ROMANTIC ILLUSION
SENTIMENTAL ATTITUDE
SELF-REALIZATION
Język:
słowacki
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The goal of the paper is to trace motifs and themes found in Pavel Vilikovský´s debut book titled Citová výchova v marci (Sentimental Education in March, 1965) that relate to the category of sensibility. The introduction outlines literary historical conceptualizations of the self and sensibility: sentimentalism, Rousseauesque self, sentimental attitude to the world in the sense as formulated by F. Schiller, sentimental natural line (V. Svatoň). They represent the starting point of the interpretative part where they, as historically unlimited tendencies of literary production, are updated and modified under the influence of modernist poetics and worldview in the context of the 1960s. The subject of the interpretation is thus a reflective process of self-realization. It takes place on the level of body as a sensitive matter, by returning to the elementary, along with searching for authenticity of experience, which is gradually verified through the concept of Romantic illusion: the theme of human self-deception based on the predefined patterns contributes to disillusioned reassessment of sentimental education. The reflection of this shift is linked to modernist elimination of fake sentiment in sensibility (e.g. influence of the Hemingway style in the short story titled Tvoj prvý ston/Your First Moan). The given framework helps show the value hierarchy of emotions and the problem of the ethical conflict between freedom and responsibility for the others.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies