Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zmiany w kształceniu nauczycieli wczesnej edukacji w kontekście antycypacji zawodu przez studentów

Tytuł:
Zmiany w kształceniu nauczycieli wczesnej edukacji w kontekście antycypacji zawodu przez studentów
Autorzy:
Suświłło, Małgorzata
Data publikacji:
2020-02-12
Tematy:
nauczyciel wczesnej edukacji
kształcenie
zmiana
rozwój
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule podejmuję problematykę zmian w kształceniu nauczycieli przedszkoli i klas I–III szkoły podstawowej w Polsce zwracając uwagę na kontekst polityczno-ideologiczny i filozoficzny. Przywołuję tu argumenty przemawiające za koniecznością dbałości o jakość kształcenia i konieczność nieustannego dokształcania się nauczycieli. Zwracam uwagę na przydatny w tym zakresie Korelacyjny Model Profesjonalnego Rozwoju Nauczyciela Davida Clarke’a i Hilary Hollingsworth oraz na europejski kontekst rozwiązań w tym zakresie. W dalszej części zastanawiam się nad filozofią kształcenia nauczycieli wczesnej edukacji przytaczając m.in. krytyczne poglądy Potulickiej na temat neoliberalnej filozofii amerykańskiej oraz podając odmienne podejście Bay Area Teacher Training Institute (także amerykańskie) zwane BATTI, w którym zakłada się, że filozofia kształcenia nauczycieli powiązana jest ściśle z filozofią edukacji. W drugiej części przytaczam przykład własnych badań jakościowych nad antycypacją siebie w zawodzie nauczyciela wczesnej edukacji przez studentów. W wyniku analizy studenckich esejów wyłoniłam kilka typów nauczyciela: „profesjonalista”, „praktykant/stale uczący się”, „artysta/animator”, „przyjaciel dzieci i rodziców/autorytet”, „entuzjasta/pasjonat” i „konstruktywista”.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies