Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

ARCHITEKTONIKA WIEDZY Cognitio versus delectatio: kilka uwag na temat rozumienia i doświadczania muzyki

Tytuł:
ARCHITEKTONIKA WIEDZY Cognitio versus delectatio: kilka uwag na temat rozumienia i doświadczania muzyki
Autorzy:
Chęćka‑Gotkowicz, Anna
Tematy:
Cognitio versus delectatio
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Perfecta cognitio i perfecta delectatio ujawniają się, gdy doświadczanie muzyki angażuje zarówno rozumienie, jak i wrażliwość słuchacza. Rozumienie koncentruje się na analizie struktur muzycznych, wrażliwość zaś na tym, co poprzez te struktury może być usłyszane i wyobrażone. Doświadczanie muzyki ma demokratyczny charakter, gdyż nawet naiwny słuchacz może być poruszony przez dźwięki, natomiast jej rozumienie wydaje się być arystokratyczne, zarezerwowane dla profesjonalistów. Celem artykułu jest ukazanie, że arystokratyczna koncepcja rozumienia muzyki jest trudna do utrzymania, gdyż w rzeczywistości rozumienie muzyki nie domaga się muzykologicznej wiedzy ani użycia fachowych pojęć. Można więc przyjąć, że opiera się ono na zdolności do podążania za dźwiękami, do czego, przynajmniej w pewnym stopniu, zdolny jest także naiwny słuchacz.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies