Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Palce, które liczą: znaczenie liczenia na palcach dla poznania matematycznego u człowieka dorosłego

Tytuł:
Palce, które liczą: znaczenie liczenia na palcach dla poznania matematycznego u człowieka dorosłego
Fingers count – the role of finger counting in adult numerical cognition
Autorzy:
Cipora Krzysztof
Szczygieł Monika
Hohol Mateusz
Tematy:
finger counting
numerical cognition
embodied cognition
Język:
polski
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Finger counting being present in vast majority of cultures, plays very important role in the mathematical cognition. The practice of finger counting had large impact on the development of mathematics in a form we all know. Both neuropsychological studies and recent developments in cognitive neuroscience show close relationship between numerical and finger representations. Educated adults sometimes use finger counting as a backup strategy in order to reduce working memory load e.g. in calendar calculations. Despite commonness of finger counting, there are considerable between cultural and interindividual differences in finger counting. Apart from its role in numerical cognition, relations between number representations and fingers lend strong support to the embodied cognition hypotheses showing clearly that abstract concepts of numbers are anchored in bodily representations.

Liczenie na palcach jest obecne w większości kultur i odgrywa ważną rolę w poznaniu matematycznym u osób dorosłych. Wywarło ono także wpływ na ukształtowanie się matematyki w obecnej formie. Dane neuropsychologiczne i wyniki badań z wykorzystaniem metod neuroobrazowania wskazują na wzajemne powiązania między mózgową reprezentacją liczb i reprezentacją palców. Liczenie na palcach jest wykorzystywane w niektórych przypadkach przez osoby dorosłe jako strategia mająca na celu odciążenie pamięci roboczej, np. podczas obliczeń kalendarzowych. Mimo powszechności tej praktyki, zaobserwować można bardzo duże zróżnicowanie międzykulturowe i międzyosobnicze w jej zakresie. Poza znaczeniem dla psychologii poznania matematycznego, badania nad liczeniem na palcach mogą służyć weryfikacji hipotez w zakresie ucieleśnionego poznania, ujawniając cielesne ugruntowanie pojęć abstrakcyjnych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies