Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The Concept Of Creativity: Towards An Intergrative Vision Of Creativity In The Psychoeducational Application

Tytuł:
The Concept Of Creativity: Towards An Intergrative Vision Of Creativity In The Psychoeducational Application
Koncepcja kreatywności. W kierunku integralnej wizji kreatywności w aplikacji psychowychowawczej
Autorzy:
Roger Anoumou Cofii
Formella Zbigniew
Data publikacji:
2016-12-31
Tematy:
kreatywność;
definicja;
koncepcja;
kultura;
samo-aktualizacja;
Creativity;
Definition;
Conception;
Culture;
Self-actualisation;
Język:
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Kreatywność jest pojęciem, które wymyka się łatwemu zdefiniowaniu, choć od zawsze jest przedmiotem dużego zainteresowania. Ta problematyka jest dostrzegalna w koncepcjach psychologicznych, w których nie ma jednoznacznej definicji teoretycznej czy aplikacyjnej na temat koncepcji kreatywnosci. Niemniej jednak, po dokonaniu analizy etymologicznej i semantycznej niektórych aspektów, można podjąć się próby zdefiniowania jej jako zdolności człowieka do realizowania nowych pomysłów, spostrzeżeń, wynalazków, przedmiotów artystycznych lub aktów, w celu stworzenia coś nowego, znalezienia oryginalnego rozwiązania, gotowości do zmiany lub przemiany świata. Pojęcie kreatywność dostarcza licznych problemów koncepcyjnych, a to powoduje brak konsensusu wśród badaczy tego zagadnienia. Problem ten wydaje się najbardziej skomplikowany, gdy skupia się uwagę na kreatywności w kontekście kulturowym (zarówno kultury Zachodu, jak i Wschodu). Ponieważ istniejące różnice są źródłem bogactwa, a nie deficytu, Autorzy artykułu przedstawiają własną propozycję integracji różnych kryteriów kulturowych oraz w miarę jednolitą wizję koncepcji kreatywnosci, którą zawiera, ich zdaniem, model A. Kharkhorina – Creativity.4in1, w oparciu o kryteria: Nowości, Użyteczności, Estetyki i Autentyczności. Ta integracyjna wizja nie jest jeszcze ostatnią możliwą próbą, zaprasza ona zatem do głębszego badania i ulepszania zaproponowanego modelu.

Although it is a positive word, always attracting and increasing attention, creativity is a concept that defies definition. As a psychological concept, creativity has resisted unequivocal definition or clear operationalization. Nevertheless, after viewing its etymological and semantic aspects, we focus on some attempts of definitions. As “man’s capacity to produce new ideas, insights, inventions or artistic objects, or the act to create something new, to find original solutions, and the willingness to change or transform the world. Creativity has generated numerous definitions with the problem of the lack of consensus among creativity researchers. This seems more complicated when we focus on creativity in cultural context (be the Western or the Eastern one). However, since differences are not deficits, but rather richness that must be complemented, our proposal is to integrate different cultural criteria and offer a unified vision of the concept, which we illustrate referring to Kharkurin’s Creativity.4in1 model based on the criteria of Novelty, Utility, Aesthetics and Authenticity. This integrative vision is not yet the last possible attempt, so the call for deeper research and better model is still active.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies