Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Andreasa Bana ucieczka ze świata („Belladonna” Dašy Drndić i „O starzeniu się” Jeana Améry’ego)

Tytuł:
Andreasa Bana ucieczka ze świata („Belladonna” Dašy Drndić i „O starzeniu się” Jeana Améry’ego)
Andreas Ban’s escape from the world. Daša Drndić’s Belladonna and Jean Améry’s On Aging
Beg sa sveta Andreasa Bana. Belladonna Daše Drndić i O starenju Žana Ameri
Autorzy:
Sabina Giergiel
Tematy:
solitude
illness
past
memories
eradication
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The paper analyses the final phase in the life of of Daša Drndić’s Belladonna’s protagonist. In the last years of his existence, Andreas Ban’s consciousness is dominated by the thoughts about illness and the nearing retirement. Commonly, both these phenomena mark the threshold of an old age. When it comes to this particular character, they amplify the sensation of solitude (initially stemming from the keen sense of criticism that Ban displays) as well as impotence (connected to the disagreement with the existence of asenile and poor life of an aged man to which Ban is doomed). Drndić uses her novel’s protagonist to accuse both the Croatian state and the contemporary civilization of fetishizing youth and beauty, which, in turn, sentences the Other to “non-existence” (in Drndić’s prose, the Other is always anonconformist who, additionally in her latest novel, is in advanced age).

U tekstu se analiziraju poslednje godine života Andreasa Bana – glavnog lika romana Bel­ladonna D. Drndić. Pred kraj života Ban je obuzet mislima obolesti ipenziji koja ga čeka. Mnogi misle da su ove dve pojave obeležje starosti. Kod Bana one stvaraju osećaj otuđenosti/usamljeno­sti, koji proizilazi iz izrazite kritičnosti, karakterične za ovaj lik, inemoći, učijoj je osnovi pobu­namrzovoljnog isiromašnog starcaprotiv života, na koji je prinuđen. Kroz sudbinu svog junaka Daša Drndić optužuje hrvatsko društvo, kao isavremenu civilizacijiu koja, idealizujući mladost ilepotu istovremeno osuđuje na nepostojanje „Drugo” („Drugi” upoetici ove spisateljice označava nonkonformistu, koji je uovom slučaju vremešan).

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies