Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Analiza poziomu i struktury długu publicznego w Polsce w oparciu o sprawozdania z wykonania budżetu państwa za lata 2015-2018

Tytuł:
Analiza poziomu i struktury długu publicznego w Polsce w oparciu o sprawozdania z wykonania budżetu państwa za lata 2015-2018
Analisys of the public debt level and structure in Poland based on for raports on the implementation ot the state budget for 2015-2018
Autorzy:
Kleszcz Krzysztof
Data publikacji:
2020-04-01
Tematy:
zarządzanie finansami
finanse publiczne
dług publiczny
financial management
public finance
public debt
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Dług publiczny jako zjawisko w zarzadzaniu finansami publicznymi, stanowi poważne wyzwanie dla wielu państw Europy i świata, jak również Polski, ponieważ zbyt wysoki jego poziom zagraża stabilności sfery poublicznej jak i całej gospodarki. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej wskazuje, że dług publiczny nie powinnien przekroczyć 3/5 PKB, również traktat ustanawiający Współnotę Europejską ( Traktat z Maastricht z 7 lutego 1992 r.) wskazuje na konieczność zachowania relacji między długiem a PKB na poziomie nie wyższym niż 60%. Ustawa o finansach publicznych dziale II wskazuje co rząd powinnien zrobić jeżeli zostanie przekroczony jeden z trzech limitów relacji długu do PKB. W analizowanym okresie ustawowe limity nie zostały przekroczone, lecz sam dług publiczny systematycznie wzrasta.

Public debt as a phenomenon in the management of public finances is a serious challenge for many Countries in Europe and aroud the world with Poland being one of them because of its excessively high debt posing a thread to the stability of public sector and the entire economy. The Constitution of the Republic of Poland indicates that public debt should not exceed 3/5 of GDP. In similar fashion the Treaty establishing the European Community (Treaty of Maastrich of February 7, 1992) states the necessity of maintaining a balance between the debt and GDP at the level not exceeding 60%. Public Finance Art, Section II, indicates what the government should do if one of the three debt-toGDP ratios is exceeded. In the analyzed period, the statutory limits were not exceeded, but the public debt alone increases systematically.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies