Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Proces boloński a socjalizacja studentów do akademickich wspólnot plemiennych. Analiza wzorów mobilności pomiędzy I i II stopniem kształcenia

Tytuł:
Proces boloński a socjalizacja studentów do akademickich wspólnot plemiennych. Analiza wzorów mobilności pomiędzy I i II stopniem kształcenia
Bologna Process and Students’ Socialization to Academic Tribes. Analysis of Mobility Patterns Between the 1st and 2nd Cycles
Autorzy:
Wasielewski Krzysztof
Antonowicz Dominik
Tematy:
plemiona akademickie
kształcenie socjologiczne
mobilność studencka
dyscypliny wiedzy
proces boloński
student mobility
academic tribes
sociological education
academic discipline
Bologna process
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Zasadniczym celem artykułu jest ukazanie napięć pomiędzy tradycyjnym kształceniem akademickim a wymogami procesu bolońskiego oraz konsekwencji, jakie one wywołują dla funkcjonowania poszczególnych dyscyplin. Koncentrujemy się na jednym z aspektów tego problemu – mobilności studentów pomiędzy I i II stopniem kształcenia – na przykładzie nauk socjologicznych. Odwołujemy się w nim do klasycznej już koncepcji plemion akademickich T. Becher i P. Trowlera. Próbujemy w nim odpowiedzieć na pytania, które z akademickich wspólnot plemiennych wpisały się w postulaty procesu bolońskiego, a które zdołały się im oprzeć kładąc nacisk na utrzymanie studentów w gronie danej dyscypliny naukowej oraz czy w uczelniach o najwyższym akademickim prestiżu siła socjalizacji do wspólnot plemiennych będzie silniejsza aniżeli w uczelniach o mniejszym prestiżu. Dołączamy tym tekstem do dyskusji na temat kształcenia socjologów w Polsce.

The major aim of this article is to shed light on the growing tensions between traditional academic education and Bologna process. It examines what implications these tensions have for academic disciplines, sociology in particular. The study focuses on the transition between bachelor and master studies in sociology invoking the T. Becher’s and P. Trowler’s seminal concept of ‘academic tribes and territories’. In the article, we address two questions: (a) which of the academic tribes in the field of social sciences have adopted the two-cycle study structure required by the Bologna process – and which ones have managed to block it; (b) do universities of higher academic prestige socialize stronger to academic tribes than those with lower academic prestige?

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies