Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Dlaczego koopetycja „się opłaca case study

Tytuł:
Dlaczego koopetycja „się opłaca case study
Why the coopetition is beneficial case study
Autorzy:
Rogalski Mariusz
Tematy:
koopetycja
energia elektryczna
konkurencyjność
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Rynek energii elektrycznej jest wyjątkowy w swej specyfice na tle powszechnie występujących i naukowo eksplorowanych płaszczyzn badawczych. Wyjątkowość swą zawdzięcza produktowi, który jest przedmiotem obrotu na nim, a mianowicie energii elektrycznej. Cechuje się ona względną homogenicznością oraz niemożnością jej magazynowania, co determinuje nie tylko formy oraz wielkość konkurencji, jej intensywność akcelerowaną liberalizacją i deregulacją rynku, ale również wszystkie procesy związane z obrotem energią elektryczną oraz zachowania międzyorganizacyjne graczy rynkowych. Do jednych z nich zalicza się koopetycję, jaką autor zidentyfikował na polskim, detalicznym rynku energii pomiędzy koncesjonowanymi sprzedawcami energii. Zalicza się ona do strategii „błękitnego oceanu", w których rezygnuje się z zero jedynkowych walk konkurentów na korzyść wyniku wygrany-wygrany. W dotychczas eksplorowanych polach występowania koopetycji zauważono, iż źródłem owej bilateralnej korzystności są odmienne płaszczyzny występowania dynamik koopetycyjnych: konkurencji i współpracy. Celem niniejszego opracowania było zweryfikowanie, czy owa zależność występuje również na specyficznym polskim rynku energii elektrycznej. W badaniach posłużoną się metodą zwielokrotnionego studium przypadku, analizą dokumentów oraz obserwacją, aby wskutek triangulacji otrzymanych danych i zastosowanych metod badawczych uzyskać obiektywność badawczą i trafność otrzymanych wyników. Badania autora jednoznacznie wykazały, iż źródłem wzajemnej korzyści uzyskiwanej ze stosowania strategii koopetycji na polskim, detalicznym rynku energii elektrycznej była dwuwymiarowość i dwupłaszczyznowość wzajemnych interakcji koopetytorów, jakie ukształtowali oni na rynku energii elektrycznej, tym samym potwierdziły one dotychczasowe wyniki badań w tym zakresie, jakie zostały otrzymane w oparciu o eksploracje naukowe innych rynków i sektorów gospodarczych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies