Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Creativity as a travelling concept: from Alexander Gerard to Richard Florida

Tytuł:
Creativity as a travelling concept: from Alexander Gerard to Richard Florida
Kreatywność jako wędrujące pojęcie: od Alexandra Gerarda do Richarda Florid
Autorzy:
Kukołowicz Tomasz
Data publikacji:
2014-12-15
Tematy:
creativity
imagination
intelligence
travelling concept
Alexander Gerard
kreatywność
wyobraźnia
inteligencja
wędrujące pojęcie
Język:
polski
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The article describes creativity as a travelling concept. It is written from an interdisciplinary and historical perspective. The point of departure is the 18th century, when Alexander Gerard and William Duff, two Scottish thinkers, laid the foundation for modern understanding of creativity. The next destination is the second part of the 19th century, when Francis Galton published a seminal book about genius which strongly influenced the early 20th century theory of intelligence. After that Joy P. Guilford’s proposal of 1950 is discussed to study creativity as a separate problem. In the last part of the article recently developed approaches to creativity are summarized, inter alia everyday creativity and creative industries. Additionally, the article presents the evolution of the terms related to creativity and highlights the continuity between the Scottish thinkers’ writings and modern concepts.

Artykuł opisuje kreatywność jako wędrujące pojęcie. Napisany jest z perspektywy interdyscyplinarnej i historycznej. Za punkt wyjścia służy XVIII wiek, w którym Alexander Gerard i William Duff, dwóch szkockich myślicieli, położyło fundamenty pod nowoczesne rozumienie kreatywności. Następnym celem jest druga połowa XIX wieku, w której Francis Galton opublikował ważną książkę na temat geniuszu, która znacząco wpłynęła na teorię inteligencji z początku XX wieku. Później omówiona została propozycja Joya P. Guilforda z 1950 roku, żeby badać kreatywność jako osobne zagadnienie. W ostatniej części artykułu opisano najnowsze ujęcia kreatywności, między innymi codziennej twórczości oraz przemysłów kreatywnych.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies