Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Cień Karusi w „Dziadach” kowieńsko-wileńskich. Nota o autointertekstualności młodego Mickiewicza

Tytuł:
Cień Karusi w „Dziadach” kowieńsko-wileńskich. Nota o autointertekstualności młodego Mickiewicza
The Shadow of Karusia in “Dziady” kowieńsko-wileńskie (“Forefathers’ Eve” Part II and IV). A Note on Young Mickiewicz’s Autointertextuality
Autorzy:
Fiećko Jerzy
Data publikacji:
2022-09-23
Tematy:
„Romantyczność” Adama Mickiewicza
„Dziady” kowieńsko-wileńskie
świat doczesny
świat nadprzyrodzony
więź między żywymi a umarłymi
ballada romantyczna
intertekstualność
Adam Mickiewicz’s “Romantyczność” (“Romanticism”)
“Dziady” kowieńsko-wileńskie (“Forefathers’ Eve” Part II and IV)
earthy life
supernatural world
bond between the living and the deceased
romantic ballad
intertextuality
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Autor w szkicu analizuje związki tematyczne, sytuacyjne i personalne zachodzące między „Romantycznością” a „Dziadami” kowieńsko-wileńskimi, wychodzi przy tym z założenia, że Mickiewicz w utworze dramatycznym podjął autointertekstualny dialog z wcześniej napisaną balladą. W „Dziadach” bowiem kwestie w „Romantyczności” nierozstrzygnięte, takie jak możliwość kontaktu między żywymi a duchami zmarłych, przedstawia jako zjawisko niewątpliwe i doświadczane przez wielu, szczególnie w trakcie „dziadowego” misterium. W rozważaniach sprawą główną staje się egzystencjalno-metafizyczny dramat Karusi i sposób przetworzenia zbioru zagadnień i problemów wiążących się z tą postacią w „Dziadach” kowieńsko-wileńskich.

In his sketch, the author analyses the thematic, situational, and personal relations between “Romantyczność” (“Romanticism”) and “Dziady” kowieńsko-wileńskie (“Forefathers’ Eve” Part II and IV), and his assumption is that Mickiewicz in his drama enters into an autointertextual dialogue with his own ballad composed earlier. The concerns, such as a possibility of contact between the living and the spirits of the deceased, unsettled in “Romantyczność”, in “Dziady” are unquestionable and experienced by many, especially during the Forefathers’ Eve ceremony. The central focus of the investigation is Karusia’s existential-metaphysical drama and the mode of transforming the collection of issues and problems connected with this figure in “Dziady” kowieńsko-wileńskie.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies