Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Postawy rodzicielskie a strategie rozwiązywania konfliktów społecznych przez młodzież

Tytuł:
Postawy rodzicielskie a strategie rozwiązywania konfliktów społecznych przez młodzież
Parental attitudes and strategies of young people in social conflict situations
Autorzy:
Danuta Borecka-Biernat
Data publikacji:
2012-12
Tematy:
postawy rodzicielskie
sytuacje konfliktu społecznego
strategie radzenia sobie
młodzież dorastająca
parental attitudes
social conflict situations
coping strategies
adolescent youth
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem badań własnych było poszukiwanie rodzinnej etiologii destruktywnych i konstruktywnych strategii radzenia sobie dorastającej młodzieży w sytuacjach społecznego konfliktu tkwiącej w postawach wychowawczych rodziców. W badaniach posłużono się kwestionariuszem PCR forma III Roe-Siegelman do badania percepcji postaw rodzicielskich i kwestionariuszem stylu rozwiązywania konfliktów (KSRK) w opracowaniu T.Wacha. Badania empiryczne przeprowadzono w szkołach gimnazjalnych we Wrocławiu. Objęły one 126 adolescentów (68 dziewczynek i 58 chłopców) w wieku 14-15 lat. W świetle przeprowadzonych badań stwierdzono, iż destruktywny sposób reagowania młodzieży na napięcie emocjonalne powstające w sytuacjach społecznego konfliktu, kształtują niewłaściwe postawy wychowawcze, charakteryzujące się uczuciowym dystansem i uczuciową koncentracją matek i ojców w stosunku do dorastającego dziecka. Ponadto przedstawione rezultaty badań wskazują, że pozytywne relacje emocjonalne w rodzinie przepełnione akceptacją, ciepłem uczuciowym, otwartość rodziców na sprawy dziecka, uznanie swobody do aktywności oraz przejawianie szacunku dla jego indywidualności wraz z unikaniem przesadnej dyscypliny, rygoru wyposażają dziecko w konstruktywne strategie, które sprawiają, że potrafi ono racjonalnie przezwyciężać sytuacje konfliktowe.

The purpose of the self study was to search for the family etiology of destructive and constructive coping strategies of adolescents stuck in the educational attitudes of their parents in social conflict situations. The study made use of the questionnaire Roe-Siegelman PCR Form III to study the perception of parental attitudes and the conflict resolution style questionnaire (CRSQ) developed by T. Wach. Empirical studies have been conducted in secondary schools in Wroclaw. These included 126 adolescents (68 girls and 58 boys) aged 14-15. In view of the performed studies it has been determined that the destructive ways of the youth responding to emotional tension arising in social conflict situations shape incorrect educative attitudes characterized by emotional distance and emotional attentiveness of mothers and fathers in relation to their adolescent child. In addition, the presented results of the study indicate that positive emotional relationships in the family filled with acceptance, emotional warmth, openness of parents to child’s affairs, recognition of the freedom of activity and manifestation of respect for their individuality with the avoidance of excessive discipline, rigor equip the child with constructive strategies that make them able to rationally overcome conflict situations.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies