Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

The Image of Man in Metafictional Novels by John Banville: Celebrating the Power of the Imagination

Tytuł:
The Image of Man in Metafictional Novels by John Banville: Celebrating the Power of the Imagination
Obraz człowieka w powieściach metafikcyjnych Johna Banville’a: Pochwała siły wyobraźni
Autorzy:
Maciej Czerniakowski
Tematy:
postmodernism
metafiction
creative imagination
intertextuality
heterotopia
metafikcja
wybraźnia twórcza
intertekstualność
Język:
angielski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
The essay titled “The Image of Man in Metafictional Novels by John Banville: Celebrating the Power of the Imagination” analyzes how John Banville reconstructs the image of man in his two novels Kepler and Doctor Copernicus by means of broadly understood metafiction. The Author of the essay discusses the following elements: implied author’s and narrator’s power of creative imagination and Rheticus’s self-consciousness which enables to create fiction and intertextuality of the novel. When analyzing the last aspect of the novels, the Author mentions also Michel Foucault’s term, heterotopia. The results of this analysis are twofold. On the one hand, man has got practically unlimited creative imagination on their part. On the other hand, man seems to be lost in the world of unclear ontological boundaries, which proves a paradoxical image of man.

Artykuł, zatytułowany „Obraz człowieka w powieściach metafikcyjnych Johna Banville’a: pochwała siły wyobraźni” analizuje sposób w jaki John Banville, poprzez elementy charakterystyczne dla szeroko rozumianej metafikcji, stara się zrekonstruować obraz człowieka w powieściach: Kepler i Doctor Copernicus. Autor eseju kolejno omawia: siłę kreatywnej wyobraźni domniemanego autora i narratora oraz samoświadomość jednej z postaci, Rheticusa, w tworzeniu fikcji oraz intertekstualność powieści. Przy okazji analizy ostatniego aspektu utworów, wspomniany zostaje również termin Michela Foucault, heterotopia. Wnioski o człowieku, do jakich prowadzi ta analiza, pokazują, że z jednej strony dysponuje on praktycznie nieograniczoną wyobraźnią twórczą. Z drugiej zaś, człowiek jest zagubiony w świecie niewyraźnych granic ontologicznych, co udowadnia dość paradoksalną wizję człowieka.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies