Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Administracja dialogu — o nowych metodach administrowania w relacji organ–przedsiębiorca

Tytuł:
Administracja dialogu — o nowych metodach administrowania w relacji organ–przedsiębiorca
Dialogue as a new method of administration managing the relationship between public administration and entrepreneurs
Autorzy:
Aldona Piotrowska
Tematy:
metody administrowania
dialog z przedsiębiorcą
humanizacja prawa
ekonomizacja prawa
decyzja zobowiązująca
piaskownica regulacyjna
methods of administration
dialogue with the entrepreneur
humanization of law
economization of law
commitment decisions
regulatory-sandbox
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Celem opracowania jest analiza zjawiska, które można określić jako „administracja dialogu”, polegająca na wprowadzaniu normami prawnymi kompetencji do dialogu z przedsiębiorcą w celu wspólnego wypracowania najefektywniejszych rozwiązań służących realizacji interesu publicznego. Dialog ten jest alternatywą tradycyjnych, sformalizowanych metod administrowania. Cyfryzacja umożliwia tę zmianę ze względu na możliwość indywidualizacji oddziaływania nadzorczo-regulacyjnego. Dialog jako metoda administrowania jest wyrazem humanizacji prawa administracyjnego, wprowadzającej bardziej partnerskie podejście do przedsiębiorcy, a jednocześnie ekonomizacji prawa (to jest uwzględniania czynników ekonomicznych w procesie stosowania prawa). Elementy dialogu można dostrzec w działaniach zarówno formalnych, obejmujących między innymi negocjacyjne stosowanie prawa ochrony konkurencji (na przykład tak zwane decyzje zobowiązujące), jak i nieformalnych (na przykład Innovation Hub, piaskownice regulacyjne).

The aim of the study is to analyse the phenomenon that can be described as “administration of dialogue”. Legal norms introduce competences to a dialogue with the entrepreneur in order to jointly develop the most effective solutions to implement the public interest. This is possible by using a policy of voluntary exercising of the law. This dialogue is an alternative to traditional formalised (legalistic) methods of administration. Digitisation enables this change due to the possibility of individualising the supervisory and regulatory impact. Dialogue as a method of administration is an expression of the humanisation of administrative law (introducing a more partnership approach to the entrepreneur) and of the economisation of law (taking into account economic factors in the process of applying the law). This includes negotiating enforcement of competition law (e.g. commitment decisions), but also cases where the entrepreneur may have an impact on exercising (enforcement) of public law obligations, although the entrepreneur’s position versus the public authority is not equivalent.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies