Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Lęk przed matematyką z perspektywy psychologicznej i edukacyjnej

Tytuł:
Lęk przed matematyką z perspektywy psychologicznej i edukacyjnej
Autorzy:
Krzysztof Cipora
Tematy:
psychologia
lęk przed matematyką
nauczanie matematyki
poznanie matematyczne
psychology
math anxiety
math education
mathematical cognition
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W artykule dokonano przeglądu koncepcji i badań lęku przed matematyką oraz jego konsekwencji. Jest to jeden z istotnych czynników wpływających na poziom osiągnięć matematycznych. Ten specyficzny rodzaj lęku jest względnie niezależny od ogólnej lękowości. Podczas rozwiązywania zadań matematycznych u osób o wysokim poziomie lęku przed matematyką obserwuje się obniżenie pojemności pamięci roboczej oraz deficyty w zakresie hamowania poznawczego. W perspektywie długoterminowej osoby o wysokim poziomie tego rodzaju lęku unikają ścieżek kariery wiążących się z matematyką. Lęk przed matematyką koreluje z poziomem osiągnięć matematycznych, nie jest jednak tożsamy z niskim poziomem umiejętności. Interwencje zmierzające do redukcji tego lęku podnoszą wyniki w testach matematycznych. Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej cechują się podwyższonym poziomem lęku przed matematyką i często przenoszą go na uczniów.

In this paper math anxiety and its consequences are characterized. Math anxiety is an important factor influencing math achievement. This specific type of anxiety is relatively independent of trait anxiety. When highly math anxious individuals solve math problems, their working memory capacity is restricted and their cognitive inhibition mechanisms are impaired. In the long-term, highly math anxious individuals avoid career pathways related to math. Math anxiety is also related to lower math achievement. Importantly, math anxiety is not equivalent to low math ability. Interventions aimed at reducing math anxiety lead to improvement in math achievement. It is worth noting that pre-service elementary school teachers are characterized by very high math anxiety, which may then be transferred to their pupils.

http://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2015/1-9-cipora-lek-przed-matematyka.pdf

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies