Tytuł pozycji:
The determinants of ChatGPT usage among accounting students: the role of habit, social influence, and facilitating conditions
Purpose: The aim of this study is to determine how habit, social influence, and facilitating conditions influence accounting students’ use of ChatGPT. Methodology/approach: The study was conducted among bachelor’s, master’s, doctoral, and postgraduate students studying accounting-related majors at the University of Eco-nomics in Katowice. Ordinal logistic regression was used to analyze 237 responses. Findings: The study confirms that the accounting students use ChatGPT primarily for self-studying and preparing projects and homework, with facilitating conditions, habits, and gender having a statistically significant impact on its use. Maintaining habits positively impacts the use of ChatGPT. The gender comparison indicates that women are less likely to use it than men. Research limitations: The study was conducted only at one economic university in Poland. Originality/value: The results reveal that ChatGPT use is a habit for 5% of accounting students. The results of our study highlight the need to conduct further research in this area, to include ChatGPT in professional activities and teaching to make users aware of the dangers (including ethical ones) associated with the use of artificial intelligence in account-ing practice and to familiarize accounting teachers with it to help shape good habits among future accountants
Cel: Celem artykułu jest określenie jak nawyki, wpływ społeczny oraz przystępność wpły-wają na wykorzystanie ChatGPT przez studentów rachunkowości. Metodyka/podejście badawcze: Badanie przeprowadzono wśród studentów studiów pierw-szego, drugiego i trzeciego stopnia, a także studiów podyplomowych, studiujących na kierun-kach związanych z rachunkowością, na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach. Ana-lizę statystyczną, z zastosowaniem porządkowej regresji logistycznej, przeprowadzono na da-nych uzyskanych od 237 respondentów. Wyniki: Wyniki potwierdzają, iż studenci rachunkowości wykorzystują ChatGPT najczę-ściej do samodzielnej nauki, ale również do przygotowywania projektów i prac domowych. Badanie wskazuje, że sprzyjające warunki (przystępność), nawyki studentów oraz ich płeć mają wpływ na korzystanie z ChatGPT. Utrwalanie nawyków pozytywnie wpływa na wyko-rzystywanie ChatGPT, natomiast porównanie płci wskazuje na mniejsze szanse używania Chat GPT przez kobiety niż w przypadku mężczyzn. Ograniczenia badawcze: Badanie dotyczy tylko jednej uczelni ekonomicznej w Polsce. Oryginalność/wartość: Na podstawie wyników można stwierdzić, że korzystanie z ChatGPT jest nawykiem dla 5% studentów rachunkowości. Należy także wskazać na potrzebę prowa-dzenia dalszych badań w tym zakresie, uwzględniania ChatGPT w praktyce rachunkowości i w trakcie nauczania rachunkowości, aby budować świadomość studentów rachunkowości i księgowych w zakresie zagrożeń (również etycznych) związanych z używaniem sztucznej inteligencji oraz wspomóc kształtowanie dobrych nawyków wśród przyszłych księgowych.