Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Zagrożenie stereotypem, bezradność intelektualna a oceny szkolne dziewcząt z matematyki

Tytuł:
Zagrożenie stereotypem, bezradność intelektualna a oceny szkolne dziewcząt z matematyki
Learned helplessness as a mediator between stereotype threat and girls’ grades in mathematics
Autorzy:
Sylwia Bedyńska
Piotr Rycielski
Data publikacji:
2016-03-31
Tematy:
bezradność intelektualna
oceny szkolne z matematyki
zagrożenie stereotypem
learned helplessness
grades
mathematics
stereotype threat
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
Zagrożenie stereotypem to zjawisko, które pojawia się w czasie testowania pewnych zdolności, wskutek aktywizacji negatywnego stereotypu mówiącego o niskich zdolnościach własnej grupy. Jego konsekwencją jest pogorszenie wykonywania zadań wymagających tych zdolności. W przedstawionym badaniu mierzono za pomocą skali psychologicznej poczucie zagrożenia stereotypem u uczennic szkół podstawowych i gimnazjów oraz sprawdzano jego związek z ocenami szkolnymi z matematyki. Ponadto, korzystając z rozważań teoretycznych o podobieństwie stereotypizacji i wyuczonej bezradności, testowano mediacyjną i moderacyjną rolę bezradności intelektualnej z matematyki. Uzyskane wyniki sugerują, że bezradność intelektualna mediuje relację między poczuciem zagrożenia stereotypem na lekcjach matematyki a ocenami szkolnymi z tego przedmiotu.

Stereotype threat is a situational phenomenon that arises during ability testing, when a negative stereotype about in-group ability is activated. This leads to stereotypical content assimilation and impairs task performance. The present study investigated the relation of stereotype threat experienced during mathematics lessons and mathematics achievement, as measured by school grades. Further, review of the literature about similarities between discrimination and learned helplessness indicated that learned helplessness acted as an important mediator between stereotype threat and school achievement. The results confirmed that learned helplessness mediated the relation between stereotype threat experience and mathematical achievement.

http://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2016/1-7-bedynska-rycielski-zagrozenie-stereotypem.pdf

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies