Informacja

Drogi użytkowniku, aplikacja do prawidłowego działania wymaga obsługi JavaScript. Proszę włącz obsługę JavaScript w Twojej przeglądarce.

Tytuł pozycji:

Szkoła solidarystyczna i Kościół katolicki o kwestii społecznej

Tytuł:
Szkoła solidarystyczna i Kościół katolicki o kwestii społecznej
Solidarity school and the Catholic Church on social issues
Autorzy:
Caro Leopold
Data publikacji:
2019-11
Tematy:
solidaryzm chrześcijański
spółdzielczość
Katolicka Nauka Społeczna
Christian solidarity
cooperatives
Catholic Social Teaching
Język:
polski
Dostawca treści:
CEJSH
Artykuł
  Przejdź do źródła  Link otwiera się w nowym oknie
W kolejnej (48) części Biblioteki Myśli Spółdzielczej przypominamy teksty dwóch wybitnych popularyzatorów dorobku Katolickiej Nauki Społecznej – tj. dra Franciszka Stefczyka, pioniera spółdzielczości wiejskiej i finansowej oraz prof. Leopolda Caro, pioniera solidaryzmu chrześcijańskiego w Polsce – które ukazały się w latach 20. XX w. Zarówno solidaryzm, jak i nawiązująca do jego ideowych podstaw („miłuj bliźniego jak siebie samego") koncepcja spółdzielczości miały stanowić trzecią drogę rozwoju społecznego, łącząc niejako w wyższej syntezie zalety liberalizmu gospodarczego i niektóre idee socjalizmu; dbać o rozwój inicjatywy prywatnej i interes poszczególnych osób, ale też uwzględniać interes publiczny, budować dobro wspólne. Przypominany tu artykuł prof. Caro pt. „Szkoła solidarystyczna i Kościół katolicki o kwestii społecznej" ukazał się w miesięczniku „Ateneum Kapłańskie" w 1927 r.

In the next (48th) part of the Cooperative Thought Library we remind of the texts of two outstanding promoters of the Catholic Social Teaching achievements – i.e. doctor Francis Stefczyk, a pioneer of rural and financial cooperatives, and professor Leopold Caro, a pioneer of Christian solidarity in Poland – which were published in the 1920s. Both solidarity and – referring to its ideological foundations ("love thy neighbour as thyself") – the concept of cooperative movement were to constitute the third way of social development, connecting in a way in a higher synthesis the advantages of economic liberalism and some ideas of socialism; take care of the development of private initiative and the interest of individuals, but also take into account the public interest, build the common good. Professor Caro's article "Solidarity school and the Catholic Church on social issues" reminded here appeared in the monthly "Priestly Ateneum" in 1927.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookies do przechowywania informacji na Twoim komputerze. Pliki cookies stosujemy w celu świadczenia usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Twoim komputerze. W każdym momencie możesz dokonać zmiany ustawień dotyczących cookies