Tytuł pozycji:
Problems of upbringing for peace in curricular assumptions and in selected Polish religious education textbooks
The article presents the content relating to the issues of education for peace in the curriculum assumptions and in selected methodical textbooks for teaching religion and presents conclu¬sions and postulates concerning the indicated content. The author of the article attempts to answer the question: are religion lessons able to help catechised persons understand the need to join in building peace in the world? It analyses The core curriculum of the Catholic Church in Poland (Podstawa Programowa Katechezy Kościoła Katolickiego w Polsce), Curriculum for the teaching of Roman Catholic Religion in kindergartens and schools (Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach) and methodological manuals for teaching religion in kindergartens, primary schools and general secondary schools, published by Wydawnictwo Jedność in Kielce, and Wydawnictwo Katechetyczne in Warsaw.
W artykule przedstawiono treści odnoszące się do problematyki wychowania dla pokoju w założeniach programowych i w wybranych podręcznikach metodycznych do nauczana religii oraz prezentuje wnioski i postulaty dotyczących wskazanych treści. Podjęto próbę odpowiedzi na pytanie: czy lekcje religii są w stanie pomóc katechizowanym zrozumieć potrzebę włączenia się w budowanie pokoju na świecie? Przeanalizowano Podstawę Programową Katechezy Kościoła Katolickiego w Polsce, Program nauczania religii rzymskokatolickiej w przedszkolach i szkołach oraz podręczniki metodyczne do nauczania religii w przedszkolach, szkołach podstawowych i liceach ogólnokształcących, wydanych przez Wydawnictwo Jedność w Kielcach i Wydawnictwo Katechetyczne w Warszawie.